E-toll to elektroniczny system poboru opłat drogowych, który został wprowadzony w celu ułatwienia przemieszczania się po płatnych drogach. W przeszłości, pobieranie opłat drogowych było bardzo czasochłonne i niepraktyczne. Kierowcy musieli płacić gotówką lub kartą kredytową na bramkach poboru opłat drogowych, co generowało duże kolejki i spowalniało ruch drogowy i choć te kasy jeszcze nie zniknęły, to powoli wybierane są właśnie przez e-TOLL. W tym artykule omówimy, jak działa e-TOLL, jak się zarejestrować i korzystać z systemu oraz jakie są jego zalety.

Czym jest e-TOLL?

e-TOLL o elektroniczny system poboru opłat na płatnych odcinkach autostrad i dróg krajowych, zarządzanych przez GDDKiA. Dzięki e-TOLL kierowcy mogą teraz płacić za przejazd elektronicznie, co eliminuje potrzebę zatrzymywania się na bramkach. Korzystanie z e-TOLL jest obowiązkowe dla wszystkich pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita (DMC) przekracza 3.5 tony.

System ten zastępuję (choć na razie tylko częściowo) manualny system poboru opłat, czyli znane wszystkim bramki, w których pobierane są opłaty gotówką lub kartą. System e-TOLL zastępuję też stary system poboru opłat viaTOLL, a obowiązek korzystania dotyczący pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3.5 tony wszedł w życie 1 grudnia 2021 roku.

e-TOLL a viaTOLL

Nowy system e-TOLL działa w oparciu o lokalizację GPS. Można z niego korzystać poprzez:

  • aplikację e-TOLL, którą można zainstalować na telefonie;
  • ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny), który jest zintegrowany z komputerem pokładowym i cyfrowym tachografie;
  • OBU (On Board Unit - urządzenie pokładowe), czyli przenośne urządzenie zasilane z pojazdu poprzez złącze OBD lub gniazdo zapalniczki.
Dwa ostatnie rozwiązania są przeznaczone głównie dla samochodów o DMC powyżej 3.5 tony, chociaż nie oznacza to, że nie mogą one korzystać także z aplikacji. Ta jednak częściej używana jest przez samochody osobowe, które nie mają obowiązku korzystania z systemu. System viaTOLL z kolei, czyli poprzednik e-TOLL, również dedykowany był samochodom ciężarowym, ale jego działanie było inne. System viaTOLL opierał się na pozycjonowaniu radiowym. Wówczas w pojeździe montowane było urządzenie tzw. viaBOX, który komunikował się z antenami zamontowanymi na bramkach na autostradzie za pośrednictwem fal radiowych. Urządzenie to umożliwia otwarcie szlabanów i przejazd przez bramki. Dla samochodów korzystających z e-TOLL nie ma szlabanów, co zwiększa płynność ruchu pojazdów.

Jak korzystać z systemu e-TOLL?

Jak już wspomnieliśmy, aby korzystać z systemu e-toll, należy zainstalować aplikację na telefonie lub urządzenie zewnętrzne w pojeździe - OBU lub ZSL. Te urządzenia to nic innego jak lokalizatory GPS. Samo urządzenie to jednak nie wszystko. Aby korzystać z systemu e-TOLL, należy zarejestrować pojazd w elektronicznym systemie poboru opłat e-TOLL . Rejestracja dotyczy zarówno aut ciężarowych, jak i aut osobowych, które chcą poruszać się swobodnie po autostradach korzystając z tego systemu.

Jak zarejestrować się w systemie e-TOLL?

Rejestracja w systemie e-TOLL możliwa jest na 3 sposoby:

  • online (z wykorzystaniem profilu zaufanego),
  • stacjonarnie, w sieci Miejsc Obsługi Klienta,
  • u wybranego dostawcy kart flotowych.
Proces rejestracji jest krótki i intuicyjny, ale należy go przeprowadzić przed pierwszym przejazdem. Po rejestracji należy dokonać wpłaty na konto rozliczeniowe, aby można było zapłacić za przejazd.

Jak płacić za przejazd autostradą przez e-TOLL?

Jak dokonać opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg? Użytkownik systemu e-TOLL ma do wyboru dwa sposoby rozliczania:

  • konto z odroczoną płatnością,
  • konto przedpłacone.

Odroczone płatności za przejazd

W przypadku konta z odroczoną płatnością, po zakończeniu okresu rozliczeniowego, użytkownik otrzymuje Notę obciążeniową z terminem płatności. Termin ten wynosi 14 dni od daty wystawienia noty. Warto dodać, że aby korzystać z tej formy płatności, użytkownik prywatny musi wnieść opłatę zabezpieczającą.

Konto z przedpłacone

W przypadku konta przedpłaconego należy przed przejazdem doładować swoje konto, podobnie jak robi się to z telefonem na kartę. Po zakończeniu przejazdu płatnym odcinkiem drogi system pobierze pieniądze z konta.

Metody płatności

Użytkownicy systemu e-TOLL mają do wyboru różne metody płatności i doładowania konta, w tym:

  • poprzez przelew,
  • poprzez Internetowe Konto Klienta (IKK) lub aplikację mobilną, wykorzystując kartę płatniczą, kartę flotową, BLIK,
  • poprzez Miejsce Obsługi Klienta, a w nim płatność kartą płatniczą, kartą flotową lub gotówką.

Czy trzeba coś robić, zbliżając się do bramek?

Jeśli użytkownik korzysta z aplikacji, zbliżając się bramek, musi ją uruchomić i wyłączyć po zakończeniu przejazdu odcinkiem płatnym. W przypadku urządzeń ZSL i OBU system automatycznie nalicza opłatę, gdy auto znajdzie się na płatnym odcinku drogi.

Aplikacja e-TOLL i e-bilet

Obecnie aplikacja e-TOLL pozwala także na zakup e-biletu autostradowego. Taki bilet kupowany jest na przejazd konkretnym odcinkiem trasy. Bilet autostradowy należy kupić przed wjazdem na płatny odcinek autostrady, ale można to zrobić nawet z 60-cio dniowym wyprzedzeniem, podając numer rejestracyjny pojazdu, oraz wskazując odcinek autostrady oraz planowaną datę i godzinę rozpoczęcia przejazdu. Jednak taki bilet jest ważny przez 48 godzin od wskazanej daty przejazdu.

Zalety systemu e-TOLL

System e-toll ma wiele zalet. Dlatego zwraca uwagę nie tylko kierowców, którzy muszą z niego korzystać, ale także kierowców aut osobowych, a także motocykli.

Oto kilka z zalet systemu eTOLL:

  • Szybkość i wygoda - Kierowcy nie muszą zatrzymywać się na bramkach poboru opłat, co przyspiesza przemieszczanie się po drogach płatnych.
  • Kontrola wydatków - Kierowcy, którzy korzystają z systemu e-toll, mają kontrolę nad swoimi wydatkami i mogą łatwo zidentyfikować wszelkie nieprawidłowości.
  • Łatwa kontrola floty pojazdów - firmy łatwiej mogą kontrolować zarządzanie flotą, dzięki założeniu jednego konta eTOLL dla wielu pojazdów.

Jak działa e-TOLL - podsumowanie

Częstym pytaniem kierowców jest to, czy e-TOLL otwiera bramki. Po lekturze naszego artykułu wiesz już, że ten system poboru opłat na autostradach działa inaczej. Pojazdy, które dokonują opłat za przejazd za pomocą e-TOLL nie muszą stać w kolejkach do bramek na płatnych odcinkach dróg krajowych i autostradach a przejeżdżają płynnie przez bramki pozbawione szlabanów. Chociaż nowy system poboru opłat został stworzony z myślą o pojazdach ciężarowych (pow 3.5 tony) to dzięki temu, że można nim łatwo opłacić przejazd, chętnie korzystają z niego także kierowcy samochodów osobowych i motocykli. W Solid Group jesteśmy licencjonowanym operatorem ZSL i OBU, czyli systemów lokalizacji, które po instalacji w pojeździe umożliwiają wygodne korzystanie z e-TOLL. Więcej o tym przeczytasz tutaj.